Categories
Blog

Slice-ul, o arma?

Efectul taiat sau “slice” este trecut destul de usor cu vederea si folosit in arsenalul tehnico-tactic al jucatorilor atat de rar incat intreb: slice-ul este o arma sau un punct slab?

Avem si un prim raspuns: pentru cei ce-l stapanesc, este o arma; pentru ceilalti, o slabiciune. Devine evident faptul ca strategia de joc a unui jucator in meciul competitional sufera modificari majore in ambele situatii, cu atat mai frustrante in cazul in care exista vulnerabilitate crescuta.

De obicei, acest procedeu nu se invata in antrenamente, astfel ca sportivul preia din curiozitate sau necesitate aceasta modalitate de a juca mingea. Cand accentul se pune pe necesitatea de a repune mingea in joc dintr-o situatie grea, efectul slice a devenit imediat un automatism al apararii sau a mijloacelor de aparare “la indemana”. Daca intervine curiozitatea, atunci sportivul va observa faptul ca efectul slice poate fi folosit ca si mijloc ofensiv sau element de variatie a jocului ( chiar si derutare prin alternarea cu mingea stop efectuata din incheietura ).

Ce e de facut?

1. Sportivul sa fie invatat acest procedeu inca de la varste mici, atat sub aspectul ofensiv cat si defensiv, lasandu-i insa posibilitatea de a face ceea ce americanii spun simplu: “shot selection”.

2. Am vazut antrenori/parinti ce definesc slice-ul ca si element prohibitiv. “Daca mai faci slice alergi de mama-mama!”. Consider ca este eronata aceasta atitudine si atrag atentia ca acolo unde exista curiozitate sau placere de a face ceva este bine de a crea oportunitati de dezvoltare si nu de restrictie. Mai mult, poate dezvoltarea in viitor a tanarului sportiv inglobeaza ca o manusa efectul slice. Si ma gandesc la exemple atipice: cum ar fi ca lui Steffi Graff sa i se fi spus sa nu mai foloseasca slice? Sau lui Stefan Edberg? Sa nu mai foloseasca slice?

3. Efectul slice este supranumit si “lovitura lenesului” tocmai datorita faptului ca fiind un fel de procedeu de agatare jocul poate continua din situatii extreme in care loviturile cu efect liftat sau plat nu isi mai gasesc eficienta, multi dintre sportivi alegand insa sa arunce mingea inapoi cu o asezare redusa. Ceea ce ne duce instataneu la tehnica picioarelor:

a) pentru loviturile de recuperare, tehnica de deplasare, precum si tehnica de executie sunt diferite fata de loviturile cu valenta agresiva ( sau cele ce sunt menite a schimba sau rupe ritmul ). Trebuie deci o diferentiere constienta a actiunilor intreprinse.

b) interesant de observat este ca atunci cand se executa slice-ul intre doi jucatori sa spunem pe backhand cross, majoritatea sportivilor lovesc mingea de pe loc ( ca si deplasare ) incercand sa imprime mingiei efectul numai din brat. Trebuie inteles faptul ca “intrarea in minge” prin deplasare ( atat in lateral cat si inainte sau oblic-inainte ) constituie startul optim in vederea declansarii lantului de coordonare menit sa asigure o lovitura cu efect slice sigura si solida.

c) echilibrul in executie este sustinut de picioare ce formeaza o baza de sprijin marita tocmai prin asezarea fata de minge. Deci deplasarea permanenta catre minge este de urmarit.

4. In efectuarea slice-ului se observa o miscare de “scobire” sau o miscare de usor contratimp ( chiar bruscare ) a bratului de executie ce isi are ca si cauza deplasarea, dar si retragerea rachetei la spate tarziu. Este indicat ca inceperea actiunii de lovire a mingiei cu efect slice sa aiba ca si puncte simultane finalizarea deplasarii catre minge, rotatia umarului catre directia din care vine mingea si “verificarea ” rachetei ce deja se afla la spate si se pregateste sa inceapa cursa inspre inainte ( se pot efectua exercitii de numarat de tipul “1,2 si … ” ).

5. Cum poate fi o arma sau un punct vulnerabil efectul slice? Datorita valentei tactice enorme pe care o poarta si a posibilitatilor reduse ale adversarului de a construi eficient in urma acestui procedeu.

Cu siguranta slice-ul este o arma si nu una obisnuita, ci una extrem de fina. Insa, ca orice element tehnico-tactic cunoaste maturitate si posibilitati nelimitate de exprimare numai dupa exercitiu indelungat, putand fi dus la excelenta de catre cei ce nativ il au in “bagajul de calatorie”.

Cu drag,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *